Met behulp van in totaal zeven zogenaamde mnemonische mentale factoren kunnen de geheugenprestaties aanzienlijk worden verbeterd. Deze basisfactoren, die het mogelijk maken om op verzoek leerinhoud te leren, zijn
- associatie
- fantasie
- logica
- transformatie
- visualisatie (zien)
- emotie
- lokalisatie
Deze mnemonische mentale factoren kunnen gemakkelijk worden onthouden door de acrostische "All Factors lead to very efficient learning ("Alle factoren leiden tot zeer efficiënt leren" - in het Nederlands: z voor zien ipv. visualisatie).
Mnemonische mentale factoren
associatie
Associaties leggen verbanden tussen informatie. Er kunnen verbanden worden gelegd tussen nieuwe inhoud die geleerd moet worden of tussen nieuwe informatie die in het geheugen moet worden opgeslagen en gegevens die al in het langetermijngeheugen zijn opgeslagen. Zo kan bijvoorbeeld de volgorde van de nummers 8191 gemakkelijker worden opgeslagen als deze kan worden gekoppeld aan het einde van de Eerste Wereldoorlog.
Fantasie
Fantasie maakt de decoratieve presentatie van leerinhoud mogelijk. Hoe fantasierijker het mentale beeld is ontworpen voor informatie, hoe langer het door de hersenen kan worden opgeslagen. Als je de Engelse woordenschat "bug" (spreek uit: b-a-gg) met zijn twee betekenissen "kever" en "irritant voor iem." uit het hoofd wilt leren, kun je je bijvoorbeeld voorstellen dat oom Fritz van Max en Moritz, die gestoord wordt door de May-kevers in zijn nachtrust en die zich misschien verbergt in mijn fantasie bij een bakker (als ezelsbruggetje voor "bug").
Logica
Logica wordt gebruikt om een logisch begrip van de leerinhoud te ontwikkelen door systemiciteiten te identificeren. Dit maakt het gemakkelijker om getallenreeksen zoals 24814 te onthouden als wordt erkend dat de getallen van elkaar kunnen worden afgeleid door 2x1, 2x2, 2x2, 2x3, enz. toe te voegen.
Transformatie
De transformatie transformeert de leerinhoud in gemakkelijk te leren beeldeenheden (transformatie = transformatie). Met name abstracte inhoud, die meestal moeilijk te onthouden is, kan door middel van levendige beelden in het geheugen worden verankerd. Een levendig voorbeeld is de omzetting van getallen in beelden. Het getal "2" kan bijvoorbeeld mentaal gekoppeld worden aan een zwaan.
Visualisatie (Zien)
Met behulp van de eigen verbeelding kunnen processen en leerinhoud worden gevisualiseerd en opgeslagen door middel van mentale beelden. De hersenen onthouden beelden die in het hoofd zijn gecreëerd (visualisatie) beter en langer dan abstracte woorden. Telefoonnummers kunnen duurzamer in het geheugen worden opgeslagen als ze worden gekoppeld aan een patroon tijdens het kiezen, dat bij elke oproep kan worden opgeroepen.
Emoties
Als gebeurtenissen of informatie gekoppeld zijn aan sterke emoties, blijven deze gedurende een bijzonder lange periode in het geheugen aanwezig. Emoties spelen een belangrijke rol in het geheugen en kunnen gebruikt worden bij het leren door middel van emotioneel geladen beelden.
Lokalisatie
Lokalisatie wijst leerinhoud toe aan specifieke plaatsen in een vertrouwde omgeving (bijv. uw eigen huis). Tijdens een mentale wandeling door deze omgeving kan de leerinhoud zelfs in een bepaalde volgorde worden teruggevonden. Met name de zogenaamde loci-methode (en de geheugenpaleis) gebruikt deze factor zeer effectief om een grote verscheidenheid aan informatie uit het hoofd te leren.